Inside Out training - faalangsttraining/examenvreestraining

De Inside Out training is een faalangsttraining of examenvreestraining voor tieners en volwassenen.

Niet alleen kinderen zijn weleens bang voor bepaalde situaties, ook volwassenen kunnen hier mee te maken krijgen. De angst om te falen komt op wanneer je moet presteren. Je twijfelt aan je eigen capaciteiten, je bent bang voor negatieve beoordelingen en de gevolgen hiervan. Juist die spanning en prestatiedruk kunnen je functioneren nog sterker beïnvloeden of zelfs belemmeren. Wanneer je een slechte beoordeling krijgt worden de eerste angstgevoelens weer bevestigd. Hieruit kunnen ook allerlei lichamelijke klachten ontstaan, die je helemaal niet in verband brengt met je faalangst. Bepaalde strategieën heb je soms op vrij jonge leeftijd aangeleerd, terwijl de klachten later zijn ontstaan. De lichamelijke klachten die door spanning kunnen ontstaan zijn hoofdpijn, buik- of maagpijn, flauwvallen, hartkloppingen, slaapproblemen door malende gedachten, etc.

Een zekere spanning heb je nodig om goed te presteren, dit kan juist stimulerend werken op het leveren van prestaties. Die spanning kan er zelfs voor zorgen dat je nog betere prestaties neerzet. Wanneer die spanning of onzekerheid te hoog oploopt kunnen faalangstige mensen allerlei tactieken en strategieën inzetten en ontwikkelen om maar te coöpen met de situatie.

  • Je gaat situaties of personen uit de weg gaat, er ontstaat vluchtgedrag, alles is goed als je er maar niet mee hoeft te dealen
  • Je presteert onder je niveau
  • Ziek worden, niet meer naar je werk en/of school willen, desinteresse tonen
  • perfectionisme

Door je perfectionistische instelling, investeer je zoveel tijd in je werk of examen, waardoor er andere zaken of vakken blijven liggen. Het kan zelfs zo zijn dat je zoveel tijd nodig hebt dat eigenlijk alles in het honderd loopt. Niet alleen de druk die je zelf voelt om een taak goed (lees: perfect) te volbrengen maar vaak voel je ook de druk van andere personen in je omgeving (collega’s, familie, ouders etc.) die je niet teleur wilt stellen. Het is dan lastig om je weerbaar op te stellen. Dát is wat een blokkade, uitstel- en/of vluchtgedrag veroorzaakt.

Wanneer je langere tijd te lang en te hard doorwerkt kan er zelfs een burn out op de loer liggen. Het is het begin van een vicieuze cirkel, welke kan leiden tot frustratie en motivatieverlies. Je zoekt oplossingen voor je problemen, maar je gebruikt net de verkeerde strategieën of oplossingen. Je vindt het lastig om met je angst- en spanningsgevoelens om te gaan, waardoor je onzekerheid nog meer wordt versterkt en meer angst voelt.

Emoties zoals angst en stress hebben namelijk voorrang op je informatieverwerking. Deze emoties blijven zolang je je problemen niet oplost. Je hersenen zijn hierdoor voor een deel in beslag genomen door deze emoties, waardoor er minder capaciteit overblijft voor de probleemoplossing, maar ook voor andere informatie die je op school of op je werk dagelijks krijgt, je neemt dus nu minder en goed informatie op. De kans om oplossingen voor problemen te vinden wordt hierdoor dus steeds kleiner. Uiteindelijk blijft het probleem hierdoor in stand.

De Inside Out training is een individuele faalangsttraining of examentraining, bestaande uit vijf lessen van 1 uur en 15 minuten. De strategieën die je voorheen inzette en nu niet meer voor je werken, buig je met behulp van ervaringsgerichte oefeningen, werkboek en NLP coachings gesprekken, door een gecertificeerde NLP coach, om naar strategieën die wel voor je werken en bij jou passen. Strategieën die je weer vooruit helpen, waardoor ook je weerbaarheid wordt versterkt. Je pakt zaken op een handige, voor jou werkende manier, met veel zelfvertrouwen en plezier weer aan.

De faalangsttraining van de Inside Out training

Je gaat aan de slag met:

  • Je eigen Talenten;
  • Je gedachten de baas worden (Ongewenste gedachten stoppen)m.b.v. helpende gedachten;
  • Kernovertuigingen opsporen; kernovertuigingen uitdagen;
  • Omzetten van beperkende overtuigingen naar versterkende overtuigingen
  • Oude cirkels doorbreken en positiever en meer efficiënt gedrag en manieren van denken opbouwen door middel van RET (cognitieve gedragstherapie);
  • Ontdekken dat je zelf grote invloed hebt op angst;
  • Je sterke kanten ontdekken en leren deze te benutten;
  • Verbeteren van communicatie met jezelf en anderen met positieve gevolgen
  • Mooie herinneringen meenemen naar het heden en je toekomst inrichten zoals jij het zou willen
  • Plannen maken, doelen stellen
  • Positief omgaan met emoties;
  • oefenen van vaardigheden als:
    • Nee durven zeggen
    • Opkomen voor jezelf
    • Fouten toegeven, zonder afbreuk te doen aan jezelf
    • Leren ontspannen in spannende situaties

Wil je met het bovenstaande aan de slag dan ben je bij de faalangsttraining of examenvreestraining van Praktijk Inside Out aan het goede adres.