banner
post
Hennie Tjassens

Ik ben Hennie Tjassens en jaren werkzaam geweest in het onderwijs. Ik ben gecertificeerd faalangstreductie trainer. Ik heb een deelcertificaat orthopedagogiek, op het gebied van sociale emotionele ontwikkeling van het kind. Ik ben gecertificeerd NLP Master en NLP Coach. Naast deze werkzaamheden maak ik spellen ten behoeve van de sociale emotionele ontwikkeling van kinderen. Een aantal spellen zijn inmiddels uitgegeven door Kwintessens Uitgevers.

  • Smiley poster
  • Bordspel Ik ben STEENgoed, faalangst; uitbreidingsset Sova editie
  • Kwartetspel Ik ben STEENgoed
  • Sociale vaardigheidskwartetspel SAMEN STERK
post
Jacqueline Tjassens

Ik ben Jacqueline Tjassens en al een aantal jaren werkzaam in het onderwijs. Ik ben afgestudeerd aan de HALO (Haagse Academie Lichamelijke Opvoeding) en de PABO. Naast het begeleiden en coachen van kinderen en volwassenen ben ik momenteel werkzaam als leerkracht op een particuliere school. Ik ben een gecertificeerd faalangsttrainer, sociale vaardigheidstrainer, NLP Master en NLP Coach.

post
Therapiehond Charlie

Ik ben Charlie, ik ben een Australian Labradoodle met een zacht golvende fleece vacht. Als ik een tijdje niet meer naar de kapper ben geweest heb ik een rasta vacht. Mijn vacht is bovendien allergie vriendelijk. Sinds april 2014 ben ik officieel gecertificeerd als therapie hond. Ik houd heel veel van kinderen en vind het fijn om aangehaald te worden. Ik zoek goed oogcontact want daardoor begrijp ik beter wat er tegen mij gezegd wordt. Je kunt dat dan aan mijn scheve koppie goed zien. Ik ben heel goed in het spiegelen, wat goed van pas komt in de trainingen die mijn baasje geeft, maar ik kan ook goed mensen vrolijk maken. Soms kom ik gewoon rustig bij je liggen om je te troosten.

Charlie communiceert door middel van houding, gedrag en energie. Zij reageert op signalen die kinderen aan haar geven. Zij laat dan zien wat het effect van deze signalen zijn. Ze “spiegelt”, dit is een taak die Charlie van nature heel goed beheerst.

Heel vaak zijn wij ons niet bewust van de signalen die we afgeven. De kinderen ervaren direct het effect van hun eigen gedrag. Kwaliteiten, valkuilen, houding en gedrag worden op een natuurlijke wijze zichtbaar. Charlie kan bij sommige onderdelen van de training worden ingezet. Haar aanwezigheid creëert een sfeer van veiligheid voor de kinderen waardoor zij zich nog positiever kunnen ontwikkelen.

Door Charlie bij een aantal onderdelen van de training in te zetten worden vaardigheden als verbale en non-verbale communicatie, sociale interactie, concentratie en het opbouwen van het zelfvertrouwen getraind. Met de inzet van een Charlie is het voor de kinderen zichtbaar wat het effect van hun eigen gedrag is op het gedrag van de hond. Ze leren hierdoor op een positieve manier en met begrip voor de ander te communiceren, waarmee ze een positieve omgeving creëren. Als je niet duidelijk tegen Charlie bent, kan ze soms letterlijk een loopje met je nemen.

Charlie is niet bedreigend, geeft geen wenselijke antwoorden en heeft geen vooroordelen. Deze kwaliteiten maken van Charlie een effectief instrument om in te zetten bij trainingen. De kinderen leren een betere lichaamshouding aan te nemen, duidelijk te communiceren en oogcontact te maken. Het resultaat dat de kinderen met Charlie tijdens het uitvoeren van oefeningen bereiken geeft ze een gevoel van eigenwaarde en laat het zelfvertrouwen groeien.